Game changer v přístupu k lidem s chronickou bolestí zad?!

Dneska v noci vyšel nový výzkum skupiny vědců (Kent a kol., 2023), který okamžitě zažívá vlnu ohlasů na sociálních sítích! V následujících dnech můžeme čekat ještě mnoho diskuzí a podcastů na toto téma.

O co se vlastně jedná?

Vědci zkoumali účinnost metody Cognitive Functional Therapy (CFT) v porovnání s obvyklou péčí a s CFT + biofeedback u lidí s chronickou bolestí v oblasti beder (CLBP). Celkem 492 účastníků randomizováno do 3 skupin. Účastníci v intervenční skupině podstoupili během 3 měsíců 7 sezení s fyzioterapeutem a 1 následné sezení po 6 měsících (booster - kvůli závěrům z předchozích studií).

Jaká jsou zjištění?

Po 12 měsících byly zjištěny (v porovnání s obvyklou péčí) u obou intervenčních skupin (CFT i CFT + biofeedback) pozitivní a dlouho udržitelné dopady na disabilitu a snížení intenzity bolesti účastníků. Velké a trvalé účinky se projevily i u všech ostatních ukazatelů (viz obrázky): lidé měli pozitivnější přesvědčení o bolesti (menší katastrofizace bolesti), byli si jistější při pohybech a aktivitách a méně se báli pohybu, a to jak bezprostředně po intervenci CFT, tak po 12 měsících sledování. 82 % osob, které podstoupily CFT, bylo s léčbou spokojeno ve srovnání s 19 % osob, které podstoupily běžnou péči. Dále vědci zmiňují ekonomickou úsporu při využití CFT cca 5000 australských dolarů na osobu.

Game changer?

Mnoho výzkumů prokázalo krátkodobé účinky různých intervencí u lidí s CLBP. Toto je první studie zkoumající CFT v porovnání s obvyklou péčí. Ještě určitě uslyšíme o limitacích této studie, která bude podrobena kritickému pohledu mnoha odborníků. Sami nechceme tuto studii nazývat game changerem, ale spíše dalším krůčkem na cestě k lepším zítřkům pro pacienty s chronickou bolestí.

Vědci ke studii vytvořili web, na kterém se dozvíte veškeré detalily a můžete si pustit i videa, kde vše popisují: