Účinek a mechanismy cvičení u komplexního regionálního bolestivého syndromu (KRBS)

Vliv cvičení na KRBS

Autoři v úvodu své práce shrnují doporučení dostupných guidelines, zaměřujícím se na KRBS:

• je důležité včasné zahájení rehabilitace
  • doporučení vhodných cvičení
  • šetrná a postupně stupňovaná cvičení za přítomnosti bolesti
  • vyvarování se imobilizace končetiny
  • různé druhy zátěže od velmi jemných aktivních pohybů až po aerobní trénink a přípravu na návrat do každodenního života

Následně se autoři pouští do popisu jednotlivých cvičení, které lze provádět a u kterých byly pozorovány přijatelné výsledky v předchozích zkoumáních. Zde nutno doplnit, že KRBS i kvůli své menší četnosti (například v porovnání s OA kolene) nedosahuje ve studiích velkých počtů probandů:

• U dlouhodobých KRBS se používá „Graded Motor Imaginary“ (GMI), která se skládá z rozpoznávání laterality končetin (například obrázky končetin na kartičkách), imaginace pohybů a zátěže dané kočetiny a dále zrcadlové terapie.
  • Zrcadlová terapie u akutního KRBS patří k nejlepším terapiím pro zlepšení funkce (výsledky byly pozorovány i po 6 měsících)
  • Nácvik jemných pohybů může pomoci s otokem a desenzitizací
  • Zátěžový trénink, proces vystavování bolesti a aerobní cvičení může krátkodobě zesílit symptomy, ty však po pár dnech ustupují a ve studiích jsou pozorovány mnohá zlepšení stavu (optimalizace ROM, management otoku, zlepšení krevního oběhu).
  • Aktivní cvičení ve vodě může tlumit sympatický systém a mít příznivý dopad na bolest, obnovu fce a snížení otoku
  • 4 týdny aerobního cvičení zmírnily příznaky KRBS1 (optimalizace ROM, management otoku, zlepšení krevního oběhu)

obrázek pro rozpoznávání laterality z www.noigroup.com

Základní mechanismy KRBS

Abnormální remodelace centrálního nervového systému je běžná u chronické bolesti a KRBS. Když dojde k poškození nervového systému, nebo abnormální funkci nervového systému (zesílení centrálního senzorického signálu), oblasti míchy a mozku zapojené do zpracování bolesti mohou projít velkými změnami. Pacienti s KRBS často vykazují rozsáhlou hypersenzitivitu, snížený práh bolesti a delší trvání bolesti. Cvičení může vyvolat hypoalgezii a analgetický účinek proximálního motorického místa a distálních nemotorických míst vyvolaný aerobním cvičením. Analgetický účinek cvičení u pacientů s KRBS proto může zahrnovat i kombinaci různých mechanismů (viz obrázek).

Zlepšení centrální a periferní senzitizace

KRBS a přerušovaná mechanická hyperalgezie mohou předpovídat kortikální reorganizaci v centrálním nervovém systému. Různé studie potvrdily, že cvičení může tuto reorganizaci regulovat. Zobrazovací metody ukázují rozsáhlou reorganizaci primárního somatosenzorického kortexu kontralaterálně k postižené straně KRBS a snížení bolesti u KRBS korelovalo ve studii se zotavením z této oblasti. Vědci zmiňují studii z roku 2005, kde autoři došli k závěru, že jeden až šest měsíců behaviorální léčby vedly k trvalému snížení intenzity bolesti u pacientů s CRPS s nezvladatelnou bolestí, což bylo doprovázeno obnovením narušené taktilní diskriminace a velikosti kortikální mapy. Funkční magnetická rezonance mozku u pacientů s KRBS zobrazuje strukturální nebo funkční změny v thalamu, hippocampu, amygdaly, somatosenzorické kůře, primární motorické kůře, prefrontální kůře (PFC), přední cingulární kůře (ACC), insula cortex a dalších oblastech mozku, podílejících se na vnímání bolesti.

Již dříve prokázáno, že fyzické cvičení vyvolává strukturální plasticitu v lidském mozku. Rogge a kol. (2018) zjistili, že trénink rovnováhy po dobu 12  týdnů u zdravých dospělých zvýšil tloušťku mnoha částí mozku. Několik studií odhalilo snížený objem šedé hmoty v oblastech PFC u pacientů s KRBS ve srovnání se zdravými subjekty a atrofie v PFC korelovala s délkou trvání a intenzitou bolesti KRBS.

Další studie ukazují, že cílené zvyšování mozkové aktivity v PFC a přední části insuly  a dlouhodobá rychlá chůze může zvýšit objem šedé hmoty PFC a ACC u zdravých starých lidí. Integrita bílé hmoty je u pacientů s KRBS široce ovlivněna. Strukturální integrita prefrontální bílé hmoty u pacientů s CRPS byla nižší než u zdravých lidí kvůli vysokému stupni katastrofizace bolesti. Mendez Colmenares a kol. (2021) pozorovali pozitivní změny v myelinizačních oblastech po 6 měsících aerobních aktivit (chůze a taneční intervence) u zdravých dospělých, což znamená, že aerobní cvičení může vyvolat plasticitu oblastí bílé hmoty.

Bolest KRBS také souvisí s hypertrofií šedé hmoty v levé amygdale, levém zadním hipokampu a pravém hypotalamu. Tyto dvě oblasti jsou obecně spojeny s laděním intenzity emocí a limbickým zpracováním odměn. Bylo prokázáno, že aerobní trénink zvyšuje objem hipokampu u mladých zdravých dospělých a starých lidí bez demence. V různých studiích měla cvičení pozitivní dopady na oblast hypokampu.

Vyplavování různých látek může podporovat centrální senzitizaci, která může způsobovat vypalvování dalších látek, což může vest k začarovanému kruhu. Pohybová aktivita opět může narušit tento proces. Podrobněji o této a dalších kapitolách zmíněných v obrázku v originálním článku:

LI, Tian-Shu, et al. Effect and mechanisms of exercise for complex regional pain syndrome. Frontiers in Molecular Neuroscience, 2023, 16.

Další zdroje:

MOSELEY, G. Lorimer. Graded motor imagery is effective for long-standing complex regional pain syndrome: a randomised controlled trial. Pain, 2004, 108.1-2: 192-198.

MOSELEY, G. Lorimer. Graded motor imagery for pathologic pain: a randomized controlled trial. Neurology, 2006, 67.12: 2129-2134.