Operativní vs konzervativní management radikulopatie

Nový systematický přehled a meta-analýza randomizovaných kontrolovaných studií:

• Do studie bylo zahrnuto 24 RCT o 1711 účastníků

Z čeho vědci vycházeli?

Diskektomie a další chirurgické zákroky jsou široce používány pro léčbu radikulopatie sekundárně způsobené hernií bederní ploténky. Dostupná guidelines doporučují diskektomii v případě, že nechirurgická léčba je neúspěšná a zobrazovací metody potvrzují přítomné symptomy. Důkazy podporující chirurgickou léčbu ischiasu jsou však nejisté (přehledy mají značná omezení).

Výsledky práce jsou podrobně popsány i s grafy v originálním článku (viz zdroj níže).

Nicméně zde jsou hlavní 3 body, které uvádí v závěru práce:

• Důkazy s velmi nízkou až nízkou mírou jistoty naznačují, že diskektomie byla lepší, než nechirurgická léčba nebo epidurální obstřiky při snižování bolesti nohou a disability. Tento přínos se však s časem snižuje - krátkodobě lepší výsledky.
  • Diskektomie by mohla být zvážena jako časná možnost léčby u osob, u nichž přínosy rychlého snížení bolesti nohou nebo disability převažují nad náklady a potenciálními riziky.
  • Diskektomie může způsobit komplikace související s chirurgickým zákrokem, ale studie zahrnuté do tohoto přehledu nemají dostatečné výsledky pro odhalení škod s nízkou incidencí (např. infekce rány, recidivu herniace disku a přetrvávající pooperační bolest).

Ačkoliv jsme zastánci konzervativního managementu, je dobré zvažovat všechny možnosti v závislosti na daném člověku (jeho preferencích) a při závažnějších obtížích v multidisciplinárním týmu. Stále tedy platí, že operace je jeden z možných přístupů. Vždy by se měly zvážit jak její možné přínosy, tak rizika a načasování a rozhodně není u všech případů první volbou. Již v minulosti jsme na toto téma psali množství článků a problematiku blíže rozebíráme i v on-line workshopu Radikulopatie

LIU, Chang, et al. Surgical versus non-surgical treatment for sciatica: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. bmj, 2023, 381.