Přispívá vícero terapií k lepšímu výsledku u pacientů s plantární fasciopatií?

Plantární fasciopatie (PF) je nejčastější muskuloskeletální onemocnění nohy. Na 10 000 pacientů se každý rok objeví cca 24 až 65 pacientů. Studie zkoumající léčebné přístupy, jako je strečink, mobilizace a další zjistily úspěch léčby jen u 48 % účastníků po 6 měsících a 40 % mělo symptomy i po 2 letech.

• Z předchozích studií víme, že injekce kortikosteroidů a rázová vlna byly účinné v krátkodobém horizontu.
  • Nově je populární léčbou trénink těžkého a pomalého odporu (Heavy Slow Resistance - HSR). Předběžné důkazy HSR naznačují nadřazenost strečinku specifickému pro plantární fascii, ačkoliv HSR často vyžaduje několik týdnů pravidelného cvičení, než pacienti zaznamenají úlevu od bolesti.

Kombinace ultrazvukem řízené injekce kortikosteroidů s HSR by mohla pacientům poskytnout uspokojivé snížení bolesti jak krátkodobě, tak dlouhodobě. Nedávno bylo zjištěno, že tato kombinace je proveditelná.

Riel a kol., 2023 uvádí, že současné důkazy pro HSR jsou založeny na jediné randomizované studii. To zdůrazňuje potřebu větších studií pro srovnání HSR s injekcí kortikosteroidů a bez nich s relativně pragmatickými a jednoduchými přístupy běžně používanými v praxi, jako je nošení vložek nebo rady, jak zůstat aktivní, ale omezit aktivity zhoršující bolest.

Proto v této studii porovnávali účinnost terapií ve 3 skupinách, do kterých bylo rozděleno 180 probandů:

• doporučení/edukace pacienta plus podpatěnky (PA)

verbální edukace + leták s informacemi o patologii, rizikových faktorech a managementu zátěže + silikonový podpatek, nebo jiné ortézy

• versus doporučení pacienta a podpatěnky plus HSR (PAX)

HSR bylo složeno z výponů na stupínku, nebo knize a podložení prstů nohy pro větší ROM a s co největší zátěží, ale ne těžší, jak 8 opakování (RM) a s co největším počtem sérií s pauzami 2 min mezi sériemi. Zátěž se měnila podle schopnosti opakování daného jedince. Pacienti mohli provádět cvičení i přes tolerovanou bolestivost. Cvičení prováděli každý druhý den dokud nedosáhli uspokojivého výsledku a následně ještě 4 další týdny. Před zahájením cvičení byli pacienti zaučeni fyzioterapeutem, jak cvičení správně provádět.

• versus doporučení pacienta a podpatěnky plus HSR plus injekce kortikosteroidů (PAXI)

Pacientům byla navíc podána pod ultrazvukem zavedení injekce kortikosteroidů zkušeným revmatologem do 8 dnů (nejpozději do 14 dnů) po výchozím stavu.

V této skupině pacienti po aplikaci kortikosteroidů neměli dosahovat po dobu 3 týdnů předepsaných 8RM.

Vědci vyhodnocovali data pomocí dotazníku o stavu nohy (FHSQ) u pacientů s plantární fasciopatií. Autoři předpokládali, že PAXI bude lepší než PA i PAX a že PAX bude lepší než PA, tedy že více intervencí bude mít větší úspěšnost. Výsledky byly hodnoceny na začátku a po 4, 12, 26 a 52 týdnech.

Výsledky v grafech níže.

Výsledky FHSQ dotazníku v čase:

Počet pacientů, kteří se (ne)zlepšili:

Počet pacientů, kteří dosáhli přijatelného zlepšení symptomů

Z grafů lze vyčíst, že skupina PAXI dosáhla většího zlepšení ve 12 týdnech sledování, nicméně v dlouhodobém sledování se výsledky mezi skupinami moc nelišily.

Vědci v diskuzi uvádí, že se jednalo o první studii zkoumající účinek HSR oproti HSR a injekci kortikosteroidů. Johannsen a kol., 2019 již dříve porovnávali účinek silového tréninku a strečinku (ST) buď s injekcí kortikosteroidů samostatně (CI), nebo kombinaci obojího (ST-CI). Došli k závěru, že tato kombinace je lepší než u ostatních dvou skupin - viz tabulky:

To však nesouzní s výsledky Riel a kol., 2023, kde PAXI nebyl lepší než PAX. V této studii však výzkumníci použili jednu injekci, zatímco Johannsen a kol., 2019 použili injekce opakovaně. Opakované injekce mohou zvýšit účinek léčby, ale také poskytují větší placebo. Jejich účinnost by se tak měla nejprve porovnat s placebo injekcemi.

Opakované injekce mohou navíc zvýšit riziko ruptury plantární fascie, protože kortikosteroidy mohou ovlivnit mechanické vlastnosti kolagenové tkáně (ačkoliv toto tvrzení nebylo prokázáno v RCT). Studie používající injekci kortikosteroidů samostatně zjistily významné krátkodobé zlepšení během 6–8 týdnů bez dalšího dlouhodobého zlepšení. Ve studii Riel a kol., 2023 se PAXI neustále zlepšoval od 4 do 12 týdnů. To naznačuje, že HSR může zvýšit účinek injekční léčby.

Skupina PAX nebyla lepší, než PA a přidání HSR tedy nedosáhlo předpokládaných přínosů oproti PA. Statisticky významný rozdíl mezi skupinou PAXI a PA  mohl být způsoben kombinovaným placebem HSR a injekce. Tento rozdíl navíc nebyl klinicky významný. Mezi skupinami tedy nebyly zjištěny žádné významné rozdíly. Po jednom roce byl rozdíl mezi PA a PAXI ještě menší a méně relevantní. Pokud se podíváme blíže na výsledky a zlepšení všech skupin můžeme vidět podobné zlepšení, které není tak markantně závislé na množství terapií a může tedy i naznačovat značný dopad přirozeného průběhu (natural history).

HSR a injekce kortikosteroidů tak z těchto dat můžeme přidávat primárně v případě, že chceme dosáhnout mírného přidaného zlepšení v krátkodobém horizontu. Všechny přidané intervence nad rámec jednoduchých rad, jak zůstat aktivní, minimalizovat činnosti zhoršující bolest a používání podpatěnek nejsou dle rozsahu této studie nezbytné. Z pozitivního hlediska můžeme tuto studii také vyhodnotit tak, že volba pohybové terapie může být přizpůsobena danému člověku a tím můžeme zpříjemnit jeho provázení tímto nepříjemným stavem.

Hlavní studie, ze které vychází tento článek je velice zajímavá především k aktuálnosti tématu a také proto, že první 2 autoři jsou uznávaní odborníci v této oblasti a celá studie je velmi hezky zpracovaná. Co můžeme vypíchnout je pouze to, že u cvičebního programu nebyla blíže popsána adherence cvičebního programu, se kterou můžeme bojovat i v praxi, kde však většinou vidíme pacienta častěji, než jednou.

Zdroje:

1. RIEL, Henrik, et al. Does a corticosteroid injection plus exercise or exercise alone add to the effect of patient advice and a heel cup for patients with plantar fasciopathy? A randomised clinical trial. British Journal of Sports Medicine, 2023, 57.18: 1180-1186.
  2. JOHANNSEN, Finn E., et al. Corticosteroid injection is the best treatment in plantar fasciitis if combined with controlled training. Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy, 2019, 27: 5-12